Duel Masters #1 – Anatomia karty i strefy gry

Zdecydowałem się napisać coś użytkowego na temat DM, i tak powstał ten wpis. Postaram się w nim wam przybliżyć zasady gry w Duel Masters. Są proste, zdecydowaną większość trudności stanowią problemy  związane z tłumaczeniem efektów kart. Zaczniemy od tzw. anatomii karty, czyli co oznaczają jej poszczególne elementy.

Tick Tick, Swift Viral Swordfighter

1 – Koszt (cost). Oznacza ile musimy zapłacić many za zagranie karty.

2 – Nazwa (name). Po prostu nazwa karty. W tym przypadku jest to Tick Tick, Swift Viral Swordfighter. Nazw kart nie powinno się tłumaczyć (a to robią postacie w kreskówce).

3 – Rasa (race). Jest to jakby typ samego stwora. W późniejszych setach doszła także rasa czarów i cross gearów. Niektóre karty wspomagają stwory np. danej rasy. Niektóre karty mogą też mieć kilka ras. Tutaj jest to Cyber VirusDragonoid. Ras kart także nie powinno się tłumaczyć.

4 – TypObecnie jest ich osiem – creature, evolution creature, psychic creature, psychic super creature (psychic god), spell, cross gear, evolution cross gear, fortress. Każde charakteryzują się innymi rzeczami. W US (kartach angielskich), mamy do czynienia tylko z creature, spell i evolution creature. Te pokryjemy w tym wpisie, całej reszcie poświęcimy inne. Tutaj jest to creature.

5 – Efekt (effect). Co dana karta robi. Nie ma prostszego tłumaczenia. Tutaj:

  • This creature is put into your mana zone tapped. (cecha charakterystyczna dla kart multikolorowych).
  • Speed attacker (normalnie, stwory mają tzw. chorobę przyzwania (summoning sickness), tj. nie mogą atakować w turze, w której są położone w polu bitwy. Speed attackerów i evolution creature to nie dotyczy).
  • When this creature attacks, you may draw a card (czyli kiedy atakuje to dobieramy kartę).
Dodatkowo pod efektem znajdują się symbole obrazujące cywilizację. O cywilizacjach powiem trochę niżej.

6 – Dykretyjka (flavor text). Są to krótkie tekściki, nie mające wpływu na grę. Czasami mają być śmieszne, czasami nie.

7 – Moc (power). Kiedy dwa stwory walczą, wygrywa ten, który ma większą moc, drugi idzie na cmentarz. Jeśli mają takie same moce, oba idą na cmentarz.

8 – Obrazek seta, rzadkość (rarity) i numer karty (card number). Obrazek seta to ikonka ilustrująca z jakiego setu pochodzi karta. Od DMR-01 obrazki zostały zastąpione nazwą. Radkość to prawdopodobieństwo, z jakim trafimy kartę w boosterach. Obrazuje też wartość karty. Rzadkości mamy sześć:

  • Common –  kółko
  • Uncommon – czteroramienna gwiazda
  • Rare – pięcioramienna gwiazda
  • Very Rare – pięcioramienna gwiazda w kółku
  • Super Rare – cztery kwadraty ułożone w kształt rombu
  • Victory Rare – V ze skrzydełkami
Numer karty jest w formie x/y dla kart z rzadkością Very Rare lub niższą, Sx/Sy dla kart z rzadkością Super Rare i Vx/Vy dla kart Victory Rare. Będziemy go używać do tłumaczenia japońskich kart.

9 – Mana Number. Pokazuje ile many daje ta karta jeśli jest w strefie many. Wszystkie karty oprócz pięciocywilizacyjnych dają 1, 5-civ dają 0.

Teraz zajmiemy się strefami gry. Wyglądają one tak:

Strefy gry

Te pięć kart to nasze tarcze (Shield Zone). Rozkładamy je na początku gry. Dalej mamy talię (Deck), w której są karty, które możemy dociągnąć. Dobieramy zawsze jedną kartę na początku tury, niezależnie ile kart mamy w ręce. Po prawej mamy cmentarz (Graveyard) na którym znajdują się użyte czary i zniszczone stwory. Jeszcze dalej jest Hyperspatial Zone, ale nią zajmiemy się przy opisywaniu Psycholi. Nieujęte na obrazku są strefa bitwy (Battle Zone), która znajduje się powyżej tarcz oraz pod tarczami strefa many (Mana Zone), w której znajduje się nasza mana. Karty w manie są kładzione do góry nogami.

OK, to by było na tyle. W następnym wpisie zajmiemy się zasadami.

Sincerely,
Hudson

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s